Munkeruphus’ historie er tæt forbundet med en af de mest alsidige og innovative danske kunstnere i det 20. århundrede, Gunnar Aagaard Andersen (1919-1982). I 1958 overtog kunstnerparret Grete og Gunnar Aagaard Andersen Munkeruphus som bolig og arbejdssted. Det blev starten på flere årtiers sprudlende kunstnerliv på stedet, hvor hus og have var centrum for familiens egen kunstneriske produktion samt for samarbejder, eksperimenter og diskussioner med de mange kollegaer, elever og venner, som ofte besøgte Munkeruphus.
Gunnar Aagaard Andersen var en multikunstner, der sprængte alle de sædvanlige kategorier inden for billedkunsten. Hans produktion spænder imponerende bredt fra maleri og skulptur over happenings til scenografi, møbeldesign, tekstiler og arkitektur. I atelieret og tegnestuen på 1. og 2. sal i Munkeruphus blev nye materialer og metoder konstant udforsket og afprøvet – ofte i et tæt samarbejde med designindustrien.
I Munkeruphus’ tidligere havestue i stueplan er der indrettet et permanent rum dedikeret til Aagaard Andersens kunst og design, hvor interesserede har mulighed for at gå på opdagelse i en kunstners måde at tænke på. Rummet er tænkt som et aktivt rum i udvikling, der formidler nedslag i et fantasifuldt og undersøgende kunstnerisk univers i krydsfeltet mellem kunst og design. Skuffer skal åbnes, bøger og iPad udforskes, møbler og kunstværker bruges – og gennem tiden tilføjes nyt materiale.
Rummet er udført i 2016 af kulturbureauet Umage i samarbejde med grafiker Åse Eg Jørgensen og designer Giacomo Castagnola.
Projektet er støttet af Kirsten og Frits Frederiksens Fond, Augustinus Fonden, Sonja og Hans Henrik With-Nielsens Fond, Knud Højgaards Fond, Munkeruphus’ Kunstvenner samt sponsoreret af Kvadrat, PP Møbler og Den Mexicanske Ambassade.
Tak til Rikke og Jeppe Aagaard Andersen, Vibeke Petersen Gether, Kirsten og Ivan Schlechter, Svend Svendsen, Vibeke og Svend Erik Nielsen og Galleri Tom Christoffersen.