DRONNINGENS KLØFT / 13.04 – 10.08.2025

Ingela Ihrman, Kæmpeåkanden, Victoria amazonica, 2012. Foto: Lisa Grip.
Ingela Ihrman, Nattens dronning eternell, 2023. Foto: David Stjernholm
Ingela Ihrman, Det indre hav. Foto: David Stjernholm
Ingela Ihrman, Amorphophallus titanum, 2013/2023. Foto: David Stjernholm
Ingela Ihrman, Dronningens lur, 2025. Foto: David Stjernholm
Ingela Ihrman, Love me Love me Not, 2024. Foto: David Stjernholm
Ingela Ihrman, Det indre hav: Blomsterkorallen og røvanemonen 4-ever, 2017/2025. Foto: Lisa Grip

Udstilling

Beskrivelse

FOR ENGLISH VERSION SEE BELOW

DRONNINGENS KLØFT

Ingela Ihrman (SE)

Foto: Ingela Ihrman, Jättenäckrosen Victoria Amazonica. Foto af Lisa Grip.

En blød, let knitrende musling bevæger sig op af havet, over den stenede strand og op gennem kløften mod huset og husets badekar…

Med DRONNINGENS KLØFT præsenterer Munkeruphus den første soloudstilling i Danmark med den internationalt anerkendte svenske kunstner Ingela Ihrman. Som kunstner besidder hun en helt særlig evne til at skildre, hvordan det føles at være en levende krop, et biologisk væsen, der stræber, længes, spiser, føder, nærer og begærer.

Ihrman indtager både huset og landskabet omkring Munkeruphus med sine værker, som primært består af installationer og skulpturelle kostumer, skabt af fundne eller genbrugte materialer. Gennem værkerne og i en række performances, påtager Ihrman sig formerne af andre levende arter, mens hun undersøger komplekse spørgsmål om tilhørsforhold, oprindelse og reproduktion.

Udstillingens titel DRONNINGENS KLØFT refererer til den markante slugt i landskabet, der oprindeligt bestemte Munkeruphus’ placering, og antyder samtidig en af kvindekroppens erotiserede former. Ihrman har længe været optaget af, hvordan objektgørelsen af kvinders kroppe og naturen historisk set er flettet sammen.

På Munkeruphus hidkalder hun Dronning Sophie, som var mor til otte børn, og i 1600-tallet lagde navn til området. Ihrman lader hendes skikkelse fremkalde i et værk skabt på stedet – bogstaveligt skabt af- og til naturen omkring Munkeruphus.

På samme måde som naturen, der altid er i forandring, vil udstillingen gennemgå en metamorfose, og publikum vil gennem udstillingsperioden få mulighed for at opleve en række performances, hvor Ihrman vender tilbage til udstillingen og vækker skulpturerne til live.

På udstillingen kan man opleve både nyproducerede værker, skabt specifikt til Munkeruphus, og flere af kunstnerens kendte, eksisterende værker, der tidligere bl.a. har været vist på kunstbiennalen i Venedig, hvor Ihrman har repræsenteret Sverige. Udstillingen er kurateret af Caroline Malmström (SE).

Ingela Ihrman er født i Kalmar i 1985 og uddannet ved Konstfack i Stockholm, hvor hun i dag er baseret. Med både humor og alvor nærmer hun sig spørgsmål om identitet og tilhørsforhold ved at studere andre livsformer og vores relationer til dem. Hendes kunst kredser om de store følelser i hverdagen – begær, længsel, ensomhed og lyst. Ihrman repræsenterede Sverige i den Nordiske Pavillon på den 58. Venedig Biennale (2019) og stod bag den anmelderroste udstilling Frutti di Mare på Malmö Konsthall i 2023.

Fernisering og eventprogram
Udstillingen åbner lørdag d. 12. april kl. 15-17. Alle er velkomne til taler og bobler kl. 15.15.

Udstillingen ledsages af et rigt eventprogram, som starter allerede søndag den 13. april. Gennem udstillingsperioden kan man bl.a. opleve Ingela Ihrmans bemærkelsesværdige performances, kunstnermøder, workshops, udeskoleforløb, rundvisninger, familiedage med vores natur- og kunstformidlere m.m.
Se programmet for kommende events. Vi opdaterer siden løbende.

DRONNINGENS KLØFT vises på Kunsthallen Munkeruphus til og med d. 10. august 2025.

Presseinfo
For yderligere oplysninger om udstillingen og fremsendelse af pressefotos i høj opløsning kontakt venligst Munkeruphus’ kommunikationsansvarlige Kamilla Bøgesø Kjærgaard på kommunikation@munkeruphus.dk.

STOR TAK TIL:

DRONNINGENS KLØFT er støttet af: Augustinus fonden, Grosserer L. F. Foghts Fond, Statens Kunstfond, Kirsten og Frits Frederiksens Fond, Dansk Tennis Fond og Støtteforeningen Munkeruphus kunstvenner.

Produktionen af Ingela Ihrmans nye værker til udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond og Grosserer L. F. Foghts Fond.

Også stor tak til alle Munkeruphus’ frivillige og Gribskov Kommune for deres støtte til driften af Munkeruphus. Uden dem kunne udstillingerne ikke realiseres.

Tak til Nordea-fonden for støtte til formidling af udstillingen til familier og børn.

Tak til alle Munkeruphus’ frivillige, der har bidraget til udstillingen. Uden dem kunne udstillingen ikke være realiseret.

Stor tak til Gribskov Kommune for deres støtte til driften af Munkeruphus.

 

:::::UK:::::

THE QUEEN’S CLEAVAGE

A wet and fluttering giant clam moves out of the sea, across the stone covered beach, towards the house and the warm water of the bathtub…

Munkeruphus presents the first solo exhibition in Denmark by internationally acclaimed Swedish artist Ingela Ihrman. As an artist, she has a unique ability to capture what it feels like to be a living body, a biological being that strives, longs, eats, gives birth, nourishes, and craves.

Ingela Ihrman’s work unfolds across both the house and the surrounding landscape, merging with the space through installations and sculptural costumes made from found or recycled materials. Through these works and a series of performances, Ihrman takes on the forms of other living species while exploring complex questions of belonging, origin, and reproduction.

The exhibition’s title, THE QUEEN’S CLEAVAGE, refers to the distinctive gorge in the landscape that originally determined the placement of Munkeruphus. At the same time, it alludes to one of the eroticised forms of the female body. Ihrman has long been interested in how the objectification of women’s bodies and of nature have historically been intertwined.

At Munkeruphus, she summons Queen Sophie, who was the mother of eight children and in the 17th century gave name to the area. Ihrman allows her figure to emerge in a site-specific work literally created from—and for—the nature surrounding Munkeruphus.

Like nature itself, the exhibition will undergo a transformation. Throughout its duration, the audience will have the opportunity to experience a series of performances, where Ihrman returns to reanimate her sculptures, bringing the exhibition to life.

The exhibition features both newly produced works created specifically for Munkeruphus and several of the artist’s previously acclaimed works—some of which have been shown at the Venice Biennale, where she represented Sweden. The exhibition is curated by Caroline Malmström (SE).

Ingela Ihrman was born in Kalmar in 1985 and educated at Konstfack in Stockholm, where she is currently based. With both humour and seriousness, Ihrman approaches questions of identity and belonging by studying other forms of life and our relationships with them. Her art depicts the strong emotions of everyday life—desire, lust, longing, and loneliness. She represented Sweden in the Nordic Pavilion at the 58th Venice Biennale (2019) and showed the acclaimed exhibition Frutti di Mare at Malmö Konsthall in 2023.

Opening and events
The exhibition is accompanied by a rich events programme starting with the opening on April 12 and performances on April 13. Stay updated on coming events here (in Danish).

THE QUEEN’S CLEAVAGE can be seen in Kunsthallen Munkeruphus until August 10, 2025.

Press
For further information related to the exhibiton or request for high resolution, press photos, please contact head of communications at Munkeruphus: Kamilla Bøgesø Kjærgaard on kommunikation@munkeruphus.dk.

A GREAT THANKS TO:

THE QUEEN’S CLEAVAGE is supported by: The Augustinus Foundation, Danish Arts Foundation, Kirsten og Frits Frederiksens Fond, Dansk Tennis Fond and Støtteforeningen Munkeruphus kunstvenner.

The production of the new artworks by Ingela Ihrman for the exhibition is supported by: Danish Arts Foundation and Grosserer L. F. Foghts Fond. 

Thanks to Nordea-fonden for supporting Munkerupshus’ art- and nature education related to the exhibition for families and children.

Thanks to all the volunteers at Munkeruphus, who have contributed to the exhibition, it couldn’t have been realised without you.

Also a sincere thanks to Gribskov Municipality for their support in the operation of Munkeruphus