Udstilling
Beskrivelse
FOR ENGLISH VERSION SEE BELOW
DRONNINGENS KLØFT
Ingela Ihrman (SE)
Foto: Ingela Ihrman, Jättenäckrosen Victoria Amazonica. Foto af Lisa Grip.
Med DRONNINGENS KLØFT præsenterer Munkeruphus den første soloudstilling i Danmark af den internationalt anerkendte svenske kunstner Ingela Ihrman. Publikum inviteres ind i et forunderligt univers, hvor undersøgelsen af menneskelighed, natur og kropslig transformation smelter sammen. På udstillingen kan man opleve både nyproducerede værker, skabt specifikt til Munkeruphus, og flere af kunstnerens kendte eksisterende værker, der tidligere bl.a. har været vist på kunstbiennalen i Venedig, hvor Ihrman har repræsenteret Sverige. Udstillingen er kurateret af Caroline Malmström (SE).
Ingela Ihrman indtager både huset og landskabet omkring Munkeruphus med sine værker, som primært består af installationer og skulpturelle kostumer, skabt af fundne eller genbrugte materialer. Gennem værkerne og i en række performances, påtager Ihrman sig formerne af andre levende arter, mens hun undersøger mulighederne og begrænsningerne af sin egen krop.
Ihrman besidder en særlig evne til at skildre, hvordan det føles at være en levende biologisk eksistens, der stræber, længes, spiser, føder, nærer og begærer. Hendes kunst bearbejder komplekse spørgsmål om tilhørsforhold, oprindelse og reproduktion, og hun reflekterer over den ubalance, der er opstået, da menneskeheden begyndte at adskille sig fra naturen og placere sig selv over alt andet liv.
Udstillingens titel DRONNINGENS KLØFT refererer til den markante slugt i landskabet, der oprindeligt bestemte Munkeruphus’ placering, og antyder samtidig en af kvindekroppens erotiserede former. Ihrman har længe været optaget af, hvordan objektgørelsen af kvinders kroppe og af naturen historisk set er flettet sammen. På Munkeruphus hidkalder hun også Dronning Sophie, som i 1600-tallet lagde navn til området, og lader hendes skikkelse fremkalde i et værk skabt på stedet – bogstaveligt skabt af- og til naturen omkring Munkeruphus.
Ihrman udforsker eksistensens vilkår, men hun gør det med en afvæbnende og legende tilgang. Hendes værker og performances bliver et spejl på menneskets forsøg på at vende tilbage til naturen og en stræben efter at føle større forbundethed med vores sande ophav. Men hvis vi vil forene os med det ophav, er vi som levende væsener nødt til at acceptere forandringen, viser Ihrman os. Vi må acceptere at vi som alle andre dyr og planter fødes, vokser op, forplanter os, ældes og dør.
Når Ihrman skildrer naturen er det ikke som en romantisk idé om den smukke, fredfyldte natur, men snarere naturen i dets sande, fuldt udfoldede væsen. Den er ikke kun smuk, den er også ubarmhjertig, underlig, grim, uforklarlig, irriterende og endda lattervækkende. Den indeholder uforlignelig skønhed, men den indeholder også forfald, forrådnelse og død. Alt liv er foranderligt.
På samme måde som naturen vil udstillingen gennemgå en metamorfose, og publikum vil gennem udstillingsperioden få mulighed for at opleve en række performances, hvor Ihrman vender tilbage til udstillingen og vækker skulpturerne til live.
Oplevelsen af Ingela Ihrmans værker er tankevækkende, poetisk og akavet, til tider tangerende til det groteske, men det er også lattervækkende og befriende at opleve.
Ingela Ihrman er født i Kalmar i 1985 og uddannet ved Konstfack i Stockholm, hvor hun i dag er baseret. Med både humor og alvor nærmer hun sig spørgsmål om identitet og tilhørsforhold ved at studere andre livsformer og vores relationer til dem. Hendes kunst kredser om de store følelser i hverdagen – begær, længsel, ensomhed og lyst. Ihrman repræsenterede Sverige i den Nordiske Pavillon på den 58. Venedig Biennale (2019) og stod bag den anmelderroste udstilling Frutti di Mare på Malmö Konsthall i 2023.
Fernisering og eventprogram
Udstillingen åbner lørdag d. 12. april kl. 15-17. Alle er velkomne til taler og bobler kl. 15.15.
Udstillingen ledsages af et rigt eventprogram med performances, workshops, foredrag, udeskole for børn, rundvisninger mm. Programmet for kommende events offentliggøres kort efter åbningen. Udstillingen vises til og med d. 10. august 2025.
Presseinfo
For yderligere oplysninger om udstillingen og fremsendelse af pressefotos i høj opløsning kontakt venligst Munkeruphus’ kommunikationsansvarlige Kamilla Bøgesø Kjærgaard på kommunikation@munkeruphus.dk.
TAK TIL / ACKNOWLEDGEMENT
DRONNINGENS KLØFT er støttet af / The exhibition is supported by: Augustinus fonden, Grosserer L. F. Foghts Fond, Statens Kunstfond, Kirsten og Frits Frederiksens Fond, Dansk Tennis Fond og Støtteforeningen Munkeruphus kunstvenner.
Også stor tak til alle Munkeruphus’ frivillige og Gribskov Kommune for deres støtte til driften af Munkeruphus. Uden dem kunne udstillingerne ikke realiseres.
:::::UK:::::
THE QUEEN’S CLEAVAGE
Munkeruphus presents the first solo exhibition in Denmark by internationally acclaimed Swedish artist Ingela Ihrman. The audience is invited into a wondrous universe where the exploration of humanity, nature, and bodily transformation merge. The exhibition features both newly produced works created specifically for Munkeruphus and several of the artist’s previously acclaimed works—some of which have been shown at the Venice Biennale, where she represented Sweden. The exhibition is curated by Caroline Malmström (SE).
Ingela Ihrman’s work unfolds across both the house and the surrounding landscape, merging with the space through installations and sculptural costumes made from found or recycled materials. Through these works and a series of performances, Ihrman takes on the forms of other living species while exploring the possibilities and limitations of her own body.
Ihrman has a unique ability to capture what it feels like to be a living biological being—one that strives, longs, eats, gives birth, nourishes, and desires. Her art engages with complex questions of belonging, origin, and reproduction while reflecting on the imbalance that emerged when humanity began separating itself from nature, placing itself above all other life forms.
The exhibition’s title, THE QUEEN’S CLEAVAGE, refers to the distinctive gorge in the landscape that originally determined the placement of Munkeruphus. At the same time, it alludes to one of the eroticised forms of the female body. Ihrman has long been interested in how the objectification of women’s bodies and of nature have historically been intertwined. At Munkeruphus, she summons Queen Sophie, who in the 17th century gave the area its name, allowing her figure to emerge in a site-specific work literally created from—and for—the nature surrounding Munkeruphus.
In her artistic work, Ihrman explores the conditions of existence with a disarming and playful approach. Her works and performances reflect humanity’s longing to reconnect with nature and our attempt to restore a lost sense of belonging to our true origins. Yet, as Ihrman reminds us, embracing that origin requires an acceptance of change—accepting that, like all living beings, we are born, we grow, we reproduce, we age, and we die.
When Ihrman depicts nature, it is not always as an idyllic, harmonious paradise. Instead, she presents it in its raw and fully realised state. Nature is not only beautiful; it is also relentless, strange, ugly, inexplicable, irritating, and even absurd. It possesses an unparalleled splendour, but it also holds decay, decomposition, and death. All life is in flux.
Like nature itself, the exhibition will undergo a transformation. Throughout its duration, the audience will have the opportunity to experience a series of performances, where Ihrman returns to reanimate her sculptures, bringing the exhibition to life.
Encountering Ingela Ihrman’s work is a thought-provoking, poetic, and awkward experience—at times bordering on the grotesque, yet equally humorous and liberating.
Ingela Ihrman was born in Kalmar in 1985 and educated at Konstfack in Stockholm, where she is currently based. With both humour and seriousness, Ihrman approaches questions of identity and belonging by studying other forms of life and our relationships with them. Her art depicts the strong emotions of everyday life—desire, lust, longing, and loneliness. She represented Sweden in the Nordic Pavilion at the 58th Venice Biennale (2019) and showed the acclaimed exhibition Frutti di Mare at Malmö Konsthall in 2023.
The exhibition is supported by: Augustinus fonden, Grosserer L. F. Foghts Fond, Statens Kunstfond, Kirsten og Frits Frederiksens Fond, Dansk Tennis Fond og Støtteforeningen Munkeruphus kunstvenner.